Afwezigheid Scoutingforum - Ransomware

Post Reply
sebastiaan
Site Admin
Posts: 4
Joined: 26 Aug 2022 13:33
Location: Maastricht

Afwezigheid Scoutingforum - Ransomware

Post by sebastiaan »

Beste Scout,

waarom het Scoutingforum niet meer online was:

een paar jaar geleden (10-2-2019) op een regenachtige dag werd ik gebeld met de mededeling dat het forum er vreemd uitzag. Allemaal vreemde icoontjes en fout meldingen. Bij nadere inspectie bleek dat alle op de server aanwezige bestanden waren versleutelen door iemand die malware had kunnen installeren. De vergrendeld bestanden waren alleen nog uit te pakken tegen betaling.

Of te wel, Ransomware. Hier een voorbeeld van een bestand:
topic.asp.id-E286670F.[decryptmyfiles@qq.com].ETH
Tot mijn grote teleurstelling waren niet alleen de servers maar ook back-ups keurig ingepakt. Tot op heden is geen sleutel gevonden die deze variant ransomware kan uitpakken. Kortom een treurig einde van het forum want de database kan niet meer open.

Vorig jaar heb ik deze phpBB opgezet omdat er misschien toch wel behoefte was aan een forum. De topics en subs heb ik uit de archive.org gehaald, zie link hieronder. De inhoud van de topic, tja shit sorry :oops:

https://web.archive.org/web/20190209235 ... gforum.nl/

Aangezien de site nog niet afwas heb ik deze heden geüpdate en actieve gezet voor inschrijven, we gaan het gewoon weer opnieuw proberen.
User avatar
PE2AAB
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2023 23:30

Re: Afwezigheid Scoutingforum - Ransomware

Post by PE2AAB »

Top!

Mocht je hulp nodig hebben; moderatie or whatever, laat maar weten.
timon
Posts: 2
Joined: 01 Nov 2023 21:05

Re: Afwezigheid Scoutingforum - Ransomware

Post by timon »

Mmmm, aar dat is echt balen.
Jammer dat de oude versie niet meer terug te halen is. Dit was een mooie bron van kennis.
Maar leuk dat het weer opnieuw opgestart is!
Mocht je hulp nodig hebben bij het opstarten, laat het dan maar even weten (lets get the old team back together).
Post Reply