QRP _ EME tijdens jota-joti

Algemene JOTA-JOTI onderwerp, hier kan alles besproken worden wat niet in onderstaande onderwerpen past. Wat is JOTA-JOTI? Het derde volle weekend van oktober wordt wereldwijd de JOTA-JOTI gehouden. JOTA staat voor Jamboree On The Air en JOTI voor Jamboree On The Internet.
Post Reply
pe1rxj
Posts: 1
Joined: 05 Sep 2023 01:10

QRP _ EME tijdens jota-joti

Post by pe1rxj »

Naar de maan en terug...

Ieder jaar proberen we ook weer signalen naar de maan te sturen. De extreem zwakke reflecties worden in Dwingeloo met een 25 meter grote schotelantenne opgevangen en via een webstream beschikbaar gesteld.
Om hier meer over te weten te komen kijk maar eens op www.camras.nl/gebruik/jota-joti/

Dit jaar de maan bereiken tijdens JOTA-JOTI is een extra uitdaging: de maan staat zeer laag:
vrijdag van 1600 tot 2100 maximale hoogte 8 graden.
zaterdag van 1700 tot 2200, maximale hoogte 10 graden.

Ik verwacht dat stations die het willen proberen al snel last hebben van bomen of andere obstakels.
Mijn uitzicht is vrij boven 4 graden (gelukkig).
Het is natuurlijk een uitdaging om -als je niet naar de maan gaat zenden- toch te proberen iets te ontvangen.
Dat is op zichzelf al een mooie oefening. Installeer wsjt en stem af op de websdr van camras op 432.050.
probeer mijn signaal te decoderen en laat het weten als het gelukt is. Daar ligt een speciale QSL-kaart te wachten.
Ik zal in de lucht zijn onder de call PE2AAB/J
Ontvangstbericht via pe1rxj@veron.nl met een screenshot of een ander bewijs van de juiste ontvangst. Dan komt het goed!

succes en veel plezier allemaal
Frans
PE1RXJ
Post Reply